Εκκλησία της Βοιωτίας κατά τη Βυζαντινή περίοδο |
|
|
Η Εκκλησία της Βοιωτίας παρουσίαζε δυναμική εξέλιξη από τις απαρχές της τον 1ο αιώνα και όλη τη διάρκεια των Βυζαντινών χρόνων. Ήδη από την Παλαιοχριστιανική περίοδο γνωρίζουμε αρκετά ονόματα επισκόπων, ενώ ιδρύθηκαν δεκάδες ναοί. Η τοπική Εκκλησία ήταν αρκετά ισχυρή κατά τη Μέση Βυζαντινή περίοδο και παρέμεινε ακμαία έως τη λατινική κατάκτηση του 1204, όταν και τέθηκε υπό τη δικαιοδοσία Λατίνου αρχιεπισκόπου. |
περισσότερα... |
|
|
Θρησκευτικές μεταβολές στη Βοιωτία κατά την Ύστερη Αρχαιότητα (3ος-7ος αι.) |
|
|
Στο λήμμα εξετάζονται οι τελευταίες εκφάνσεις παραδοσιακής λατρείας στην Βοιωτία (πολυθεϊσμός, παγανισμός) και η εισαγωγή του Χριστιανισμού. Οι πηγές μας ως προς την διεργασία αυτή είναι πρωτίστως αρχαιολογικές και επιγραφικές, καθώς οι γραμματειακές πηγές σχετικά με την θρησκευτική ζωή στην Βοιωτία κατά την Ύστερη Αρχαιότητα είναι ιδιαίτερα σπάνιες. |
περισσότερα... |
|
|
Λατρείες στην αρχαία Βοιωτία και την Ανατολική Φωκίδα |
|
|
Υπάρχουν άφθονες πληροφορίες για τη θρησκεία στη Βοιωτία από φιλολογικές πηγές, από τον Πίνδαρο, τον Ησίοδο, τον Πλούταρχο και τον Παυσανία που έχει περιγράψει πολλούς ναούς της Βοιωτίας. Ωστόσο, τα αρχαιολογικά ευρήματα δεν είναι τόσο ξεκάθαρα. Δύο σημαντικά μαντεία, αυτό του Αμφιάραου στον Ωρωπό και αυτό του Τροφωνίου στη Λιβαδειά είχαν ευρεία φήμη. Άλλες σημαντικές λατρείες ήταν αυτή της Αθηνάς Ιτωνίας, του Πτώου Απόλλωνα, του Ποσειδώνα στην Ογχηστό, των Μουσών στην ομώνυμη κοιλάδα, των... |
περισσότερα... |
|
|
|
Το μαντείο του Τροφωνίου βρισκόταν στην περιοχή της σημερινής πόλης της Λιβαδειάς. Αν και δεν υπάρχουν αρχαιολογικά κατάλοιπα, αρχαιές πηγές μαρτυρούν την ύπαρξη του μαντείου τουλάχιστον από τον 5ο αιώνα π.Χ. ως τους πρώιμους χριστανικούς χρόνους. |
περισσότερα... |
|
|
Μοναχισμός στη βυζαντινή Βοιωτία |
|
|
Στις αρχές του 9ου αιώνα η Βοιωτία εμφανίζει τα σημεία μιας οικονομικής και πολιτιστικής ανάκαμψης, η δε πολιτική σημασία της αναβαθμίζεται στο πλαίσιο του Θέματος Ελλάδος. Τον 10ο αιώνα, εμβληματικές μορφές του βοιωτικού μοναχισμού, ο όσιος Λουκάς Στειριώτης και ο όσιος Νίκων Μετανοείτε, σηματοδοτούν ένα πέρασμα από τον αναχωρητικό ασκητισμό στον κοινοβιακό. Ο 11ος και ο 12ος υπήρξαν αιώνες ακμής του βοιωτικού μοναχισμού εξαιτίας της δεσπόζουσας πολιτικής και οικονομικής θέσης της περιοχής,... |
περισσότερα... |
|
|
|
Ο Όσιος Λουκάς ο Στειριώτης (29 Ιουλίου 896 -7 Φεβρουαρίου 953) έζησε το α΄ μισό του 10ου αιώνα στη μεθόριο Βοιωτίας και Φωκίδας, όπου ασκήθηκε ως ερημίτης μοναχός επί 35 χρόνια και τελικά ίδρυσε την κοινοβιακή μονή που σήμερα φέρει το όνομά του κοντά στο Στείρι της Βοιωτίας. Απέκτησε φήμη θαυματουργού αγίου, ενώ η μονή έγινε αμέσως μετά το θάνατό του μεγάλο προσκυνηματικό κέντρο και σήμερα είναι διάσημη για την αρχιτεκτονική και τον ψηφιδωτό διάκοσμο των δύο ναών της, της Παναγίας και του... |
περισσότερα... |
|
|