Άγιος Νικόλαος στα Καμπιά |
|
|
Ο ναός του Αγίου Νικολάου είναι χτισμένος στην αγροτική περιοχή Καμπιά της Βοιωτίας, περίπου 10 χλμ. βορειοδυτικά του χωριού Διόνυσος του Δήμου Ορχομενού. Ένα από τα σημαντικότερα μνημεία της Βοιωτίας και από τα πλέον πρωτότυπα έργα της λεγόμενης «ελλαδικής σχολής» της μεσοβυζαντινής αρχιτεκτονικής, χρονολογείται σύμφωνα με την επικρατέστερη άποψη στο δεύτερο τέταρτο του 12ου αιώνα. |
περισσότερα... |
|
|
Βοιωτική γλυπτική (Αρχαιότητα) |
|
|
|
|
|
|
Βοιωτική κεραμική (Αρχαιότητα) |
|
|
Η βοιωτική κεραμική των πρώτων φάσεων της γεωμετρικής περιόδου παρουσιάζει έντονη αττική επίδραση, που όμως μειώνεται σταδιακά στον ύστερο γεωμετρικό ρυθμό και αντικαθίσταται από την ολοένα αυξανόμενη επιρροή του κορινθιακού και του ευβοϊκού εργαστηρίου, ενώ γύρω στο 700 π.Χ. η αγγειογραφία της Βοιωτίας φτάνει στο απόγειό της. Κατά την πρώιμη αρχαική περίοδο οι αλλαγές στη θεματολογία και τη τεχνική, θα οδηγήσουν σταδιακά στη γένεση του βοιωτικού μελανόμορφου ρυθμού, ο οποίος θα επικρατήσει... |
περισσότερα... |
|
|
|
Γλυπτική στη βυζαντινή Βοιωτία |
|
|
Η Βοιωτία παρουσιάζει γλυπτική παραγωγή που καλύπτει όλη τη Βυζαντινή εποχή. Τα γλυπτά αρχιτεκτονικά μέλη, συνηθέστερα τμήματα του γλυπτού διακόσμου ναών ή καθολικών μονών, είναι αντιπροσωπευτικά των αισθητικών τάσεων και των καλλιτεχνικών ρευμάτων που κυριαρχούν ανά αιώνα στη βυζαντινή γλυπτική. Τα υλικά κατασκευής είναι κυρίως το εισαγόμενο λευκό μάρμαρο ή ο εντόπιος ασβεστόλιθος. Η θεματολογία καλύπτει φυτικά, ζωικά ή αφηρημένα θέματα, καθώς και ανθρώπινες μορφές. Είναι δυνατό να εντοπιστεί... |
περισσότερα... |
|
|
Κοίμηση της Θεοτόκου (Σκριπού) στον Ορχομενό |
|
|
Ο ναός της Κοίμησης της Θεοτόκου ή της Παναγίας της Σκριπούς, τμήμα ενός εκτεταμένου αρχαιολογικού χώρου που μαρτυρεί με τον πιο εύγλωττο τρόπο το διαχρονικό παρελθόν της άλλοτε ακμάζουσας βοιωτικής πόλης, βρίσκεται στον Ορχομενό της Βοιωτίας, στην ομώνυμη συνοικία. Το μνημείο αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα μνημεία της Βοιωτίας και ένα από τα πιο γνωστά και πολυσυζητημένα κτίρια της μεσοβυζαντινής αρχιτεκτονικής γενικότερα, λόγω της μεγάλης αρχιτεκτονικής αλλά και ιστορικής του αξίας, όπως... |
περισσότερα... |
|
|
Μνημειακή ζωγραφική στη βυζαντινή και μεταβυζαντινή Βοιωτία |
|
|
Στη Βοιωτία ο παλιότερος ζωγραφικός διάκοσμος εμφανίζεται από το τέλος του 10ου αιώνα στη μονή του Οσίου Λουκά, η οποία έως το τέλος του 12ου αιώνα διακοσμείται με εξαιρετικά έργα με επιδράσεις από την Κωνσταντινούπολη. Υψηλής ποιότητας επίσης είναι η ζωγραφική στη Θήβα και στον Ορχομενό. Στην περίοδο της Φραγκοκρατίας παρατηρούνται δεσμοί με νέα καλλιτεχνικά κέντρα. Έργα του β΄ μισού του 16ου αιώνα των Θηβαίων ζωγράφων Κονταρήδων εντοπίζονται μέσα και κοντά στη Θήβα. |
περισσότερα... |
|
|
|
Η μονή του Οσίου Λουκά ιδρύθηκε από τον ίδιο τον όσιο το 946, κοντά στην αρχαία Στείριδα. Μετά το θάνατό του κατασκευάστηκαν ο ναός της Παναγίας, του τέλους του 10ου αιώνα, και το καθολικό του Οσίου Λουκά, των αρχών του 11ου. Με τους αρχιτεκτονικούς τύπους τους και τον εξαιρετικό πλούτο του διακόσμου τους, χάρη σε αυτοκρατορικές χορηγίες, σύμφωνα και με την παράδοση, σφράγισαν την ελλαδική εκκλησιαστική αρχιτεκτονική. Τα συνοδευτικά κτίσματα διάφορων περιόδων συμπληρώνουν το συγκρότημα. |
περισσότερα... |
|
|
Παλαιοχριστιανικά ψηφιδωτά στη Βοιωτία |
|
|
Στη Βοιωτία η ακμή του ψηφιδωτού δαπέδου διαπιστώνεται από το πρώτο μισό του 5ου αιώνα έως τα μέσα του 6ου αιώνα, σε μια περίοδο ειρήνης και οικονομικής ευμάρειας. Η προτίμηση στο γεωμετρικό διάκοσμο από τα μέσα του 5ου αιώνα εμπλουτίζεται με εικονογραφικά στοιχεία από το ζωικό και φυτικό κόσμο. Προς το τέλος του αιώνα και στο πρώτο μισό του 6ου πληθαίνουν οι ανθρωπομορφικές παραστάσεις με συμβολικό ενίοτε χαρακτήρα. |
περισσότερα... |
|
|